Mijn kind is aan het leren lezen in groep 3. Ik (en de juf) hebben uitgelegd dat als een e, i, o, u word gevolgd door een medeklinker en opnieuw een klinker ze van klank veranderen in een lange letter zoals lopen.
Waarom doet “horen” dit niet, en hoe leg ik dat uit?
Dit zou wel eens kunnen, klopt ook met het een na laatste woord van jou reactie. Is het opnieuw die vermaledijde “R”
Onze lange klinkers waren ooit gewoon een lange klank maar dat is meer veranderd in een tweeklank, behalve waar het wat raar klinkt, zoals ij voor r (wijwater maar wierook) en in ooi of eeuw.
@Fleppensteijn O wauw, ik wist dat die lange klinkers een andere uitspraak hebben voor een R, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat je dat bij de IJ ook terug kunt zien in de spelling.
yup, zie ook het verschil tussen “meet” en “meer”
“Meel” is ook een interessante voor dat rijtje (specifiek de L aan het eind van een lettergreep, “stelen” is wel weer normaler bijvoorbeeld). De gewone klanken lukken voor Nederlanders ook gewoon niet goed voor een R/L.